3 september 2010

Om drakar, småavisor, utgivning och stöd.

Att en ledig söndagsmorgon få äta en god långfrukost under stilla bläddrande i en hyfsat färsk morgontidning är få förunnat. Den som bor en liten bit utanför någon storstad får snällt vänta till måndagsmorgonen innan han/hon kan ta del av söndagseditionen (den är dessutom tryckt någon gång på lördagseftermiddagen)!

Jag påstår att det är stenålder att prenumeranter år 2010 får läsa ett par dagar gamla nyheter. Detta till ett pris som är betydligt högre än vad storstadsbon betalar. Att prenumerera på DN kostar i dag som lägst 2.748:-/år för Stockholmsbon medan du, om du bor 6-7 mil från huvudstaden, på den sörmlänska landsbygden får punga ut med minst 3.468:-/år. Och då får du ”Dagens” tidning endast 6 dagar i veckan! Nej förresten, inte ens det eftersom morgondrakarna i riket självmant befriat sig från att utkomma ytterligare 11 dagar om året!?! Exakt vad är det som säger att det inte finns något att berätta för folk på exempelvis Alla Helgons Dag? Varför saknar utgivarna av morgontidningar självbevarelsedrift?

Detta för mig osökt in på det så omdiskuterade presstödet. Är det inte en smula åldersstiget att det ännu i fjol betalades ut mer än en halv miljard (551 miljoner) kronor i presstöd i Sverige? Ja, jag vet, jag kliver in med storstövlarna och trampar på många ömma tår vars ägare genast börjar muttra om att det handlar om demokrati att ha ett stort utbud av tidningar. Jag håller inte med dessa s k demokratiivrare. Tvärtom hävdar jag att det knappast kan betraktas som demokrati att mina skattekronor sprids till ett brett spektra av tidningar som jag själv aldrig skulle drömma om att köpa/prenumerera på!

Det är dags att tidningsbranschen moderniseras och att den chefredaktör som producerar en tidning som folk vill ha ser till att tidningen klarar av att leva på egna meriter. Låt andra mindre lyckosamma b-avisor stilla få somna in!

En hjälp på traven för tidningsbranschen skulle kunna vara att göra som i Storbritannien och slopa momsen på dagspress!

Spendera den halva miljarden på något mer behjärtansvärt! Med tanke på att huvudstadens två stora morgondrakar tillsammans fick närmare 10 miljoner bara i distributionsstöd år 2009 och ändå inte kan se till att mina vänner på vischan får sin söndagstidning just på söndagar är det tveksamt om stödslantarna används till det som är avsikten!

1 kommentar:

  1. Verkligen skumt att tidningen inte kommer ut på vissa helgdagar, när 'man' faktiskt har tid att läsa blaskan. Prenumerationen är däremot rätt billig givet nöjet. Och att det skall vara billigare att prenumera i Stockholm där tidningsbudet tar 10 ex i varje trappuppgång är väl rätt självklart relativt att slänga ut en tidning varannan kilometer i Gnestas glesbyggd. Pressstödet bör slopas, men att införa differentierad moms på grunkor är jag lite skeptiskt till. Lite grann blir det att politikerna skall bestämma vad som är bra konsumtion respektive dålig. Dagstidningar blir momsfria men inte veckotidningar? Fokus ses som skitläsning men Aftonbladet finläsning? Eller ska veckotidningar också bli momsfria? Då blir Se & Hör och FIB Aktuellt också finläsning? Eller ska en etisk nämnd göra bedömningen? Nä, låt bli att finlira med reglerna låt konsumenterna(marknaden) bedömma tdningarnas livskraft.

    SvaraRadera